آلوپسي آراآتا بيماري ريزش منطقه اي مو

مرکز تخصصی  ترمیم  مو و کاشت موی الگانت

 

بعضي بيماري ها اسم هاي سختي دارند و شايد به همين دليل ناشناخته مي مانند. بيماري آلوپسي آراآتا يا بيماري ريزش سکه اي مو از همین دسته بيماري هاست.

 

آلوپسي در لغت به معني ريزش و کم شدن مو و آراآتا به معني منطقه است که به فارسي به معني ريزش سکه اي يا منطقه اي ترجمه شده است و همچون سکه اي گرد، موي سر خالي مي شود و بخش هايي از سر، ابرو، ريش، سبيل، بدن، مژه و همه جاي بدن عینا مثل کف دست خالي از مو مي شود.

 

اين بيماري بر حسب شدت به ۴ نوع تقسيم مي شود.

 

در نوع اول آن موها به صورت تکه تکه (منطقه اي) و در نواحي محدود مي ريزد و در نوع دوم آن موهاي حاشيه سر (دور مو، پشت سر، پشت گوش) ريخته مي شود که پيش آگهي بدي دارد و در اين نوع پاسخ به درمان، خوب نيست.

 

نوع سوم از اين بيماري را «توتاليس» : ممکن است در اين نوع از بيماري، موهاي ابرو، مژه و بدن حفظ شود؛ ولي در نوع چهارم بيماري (يونيور ساليس) تمامي موهاي بدن ريخته مي شود؛ به طوري که حتي يک مو نيز در بدن باقي نمي ماند که در درمان اين بيماري، نوع چهارم، مقاومت به درمان بالايي دارد.

 

گفته مي شود، اگر شروع بيماري از دوران طفوليت باشد، پيش آگهي بيماري بد است.

 

 افرادي که از سنين پايين دچار بيماري مي شوند، معمولا شدت بيماري شان بيشتر از افراد ديگر است. همچنين به گفته محققان اين بيماري در اشخاصي که داراي برخي از اگزماهاي سرشتي (درماتيت آتوپيک) هستند، مي تواند شدت بيشتري داشته باشد.

 

: آلوپسي همراه با بيماري هاي ديگر

 

تحقيقات نشان مي دهد همراهي هايي با اين بيماري از قبيل بيماري هاي تيروئيد، برخي از کم خوني ها، کمبود ويتامين ۱۲ B و برخي از بيماري هاي خودايمني وجود دارد. 

بيماري آلوپسي آراآتا با سيستم ايمني بدن مرتبط است و مي توان آن را نوعي بيماري سيستم ايمني بدن ذکر کرد که سلول هاي سيستم ايمني به طور غلط به فوليکول (ريشه) مو حمله کرده و سبب تخريب ريشه مو مي شوند؛ ولي بايد دانست که اين ريزش، ريزش دائمي نيست و بنا به تئوري، هر زماني احتمال برگشت بيماري وجود دارد و هر وقت که سيستم ايمني، اين دشمني را با مو فراموش کند، احتمال برگشت موهای فرد هست، پس مي توان نتيجه گرفت که در اين بيماري، هميشه راه اميدواري وجود دارد.

 

طبق بررسي هاي به دست آمده، اين که چرا سيستم ايمني به ريشه مو حمله مي کند، هنوز مشخص نيست و آنتي ژني که در سطح فوليکول مو قرار دارد، به اشتباه با سيستم ايمني بدن تعامل کرده و سلول هاي سيستم ايمني که «لنفسيت ها» هستند، به دور فوليکول مو تجمع کرده و سلول هاي فوليکول دست از تکثير کشيده و مو مي ميرد و جاي آن مويي رشد نمي کند.

 

 حمله لنفسيت هاي سيستم ايمني در نمونه برداري هاي آسيب شناسي به حمله زنبورهاي عسل تشبيه مي شوند. (لنفسيت ها نوعي از گلبول هاي سفيد هستند) که همانند زنبور عسل دور ريشه مو جمع شده و باعث عدم تکثير ريشه مو مي شوند.

 

اين که کدام عامل در سطح سلول هاي ريشه مو، سيستم ايمني، آن را غريبه فرض مي کند هنوز مشخص نيست؛ ولي براي اين امر، زمينه هاي ژنتيکي شناخته شده است که معمولا سابقه فاميلي در آنها وجود دارد که شدت آن کم و زياد است.

 

:عوامل بروز بيماري

 

اين بيماري در زن و مرد از شيوع يکساني برخوردار است و ممکن است از هر سني شروع شود.

 

يکي از عواملي که باعث بيدار شدن و فعال شدن اين بيماري مي شود را «استرس» ذکر کرده و استرس با مکانيسم هاي پيچيده سيستم عصبي مرتبط است که باعث مي شود ريشه مو صدمه ببيند.

 

 همچنين يکي ديگر از عوامل شروع بيماري را برخي از عفونت ها میدانند که هم اکنون اين نقش بسيار کمرنگ شده است.

 

جالب است بدانيد موهايي که در اين بيماري ريخته مي شوند، موهاي مشکي هستند و معمولا موهاي سفيد در اين بيماري گرفتار نمي شوند مثلا وقتي گفته مي شود فلاني يک شبه موهايش سفيد شده است، کسي است که آلوپسي آراآتاي توتاليس گرفته است و تمامي موهاي مشکي اش ريخته و فقط موهاي سفيدش باقي مانده است، به همين خاطر است که فکر مي کند يکشبه موهايش سفيد شده است.

 

 روش هاي درماني

 

اين بيماري پيشگيري خاصي ندارد و چون به دلايل ناشناخته بروز مي کند، راهي براي آن وجود ندارد ولي مهمترين درمان (سرکوب کردن) سيستم ايمني بدن است و اساس درمان داروهاي سرکوب گر سيستم ايمني است که معمولا براي مناطق موضعي محدود اين امر از تزريق واکسن استروئيد (آمپول کورتون) با دوز مناسب در ناحيه استفاده مي شود که سبب کاسته شدن تهاجم سلول هاي لنفسيت مي شود.

 

تزريق بايد توسط پزشک متخصص و با دوز مناسب صورت بگيرد چون در بسياري اوقات برخي از ضايعات محدود با درمان غلط (غلظت دارو) باعث نازک شدن پوست و بروز عوارض زيادي مي شود که در اين صورت عدم درمان بهتر از درمان غلط آن است.

و اينجا پزشک است که ارزشيابي مي کند که آيا درمان ارزش ريسک و به مخاطره افتادن سيستم ايمني بدن را دارد يا خير.

 

همچنين يکي از درمان هاي جديد را مي توان (ايمني درماني) ذکر کرد که بيمار با دارويي به نام ديفن سيپرون سيستم ايمني خود را تحريک مي کند و با تحريک آن مکانيسم هاي ناشناخته باعث بهبود ضايعه مي شوند.

 

يک توصيه :

 

 درمان غلط بيماري از درمان نکردن آن به مراتب بدتر است و فرد را دچار عوارض جبران ناپذيري خواهد کرد  برخي از اين بيماران به طور غيرصحيح خود درماني مي کنند و با خوردن کورتون هاي زياد دچار پوکي استخوان و يا عوارض شايع ديگري مي شوند پس گاهي اوقات درمان نکردن بهترين کار است. قانع کردن بيمار جهت استفاده از کلاه گيس به مراتب بهتر از هر درماني خواهد بودو یا اینکه با مراجعه به مراکز مجاز ترمیم مو اقدام به ترمیم نموده و از موهای ترمیمی استفاده کنند..